Nästa artikel
Kronprinsens bildebut
Modell

Kronprinsens bildebut

Publicerad 2024-01-11 14:00 (uppdaterad 2024-05-07 17:13)
Sveriges blivande kung blickar lite blygt mot kameran. På huvudet en färsk studentmössa. Våren 1966 fick dåvarande hertigen sin första P1800 – precis den ljust blå 1800 S som Klassiker fått låna.

I somras satt kungen själv bakom ratten till sin första bil, med drottningen bredvid, i Kungsrallyt på Öland. Hennes blombukett ligger kvar, torkad, i bakfönstret.

– Jag har ägt bilen sedan 2009 men inte kört så mycket, barn och familj har kommit i vägen säger Anders Löfstedt. Men så fick jag höra om Kungsrallyt, det fick mig att ta tag i P1800:an. Volvomuseet kom och hämtade bilen för att gå igenom den så att den var schysst inför rallyt. Sedan mötte vi upp kungen på flygplatsen i Kalmar och jag visade bilen för honom.

Det blev många turer ned till Stockholm – som ett himmelsblått streck längs E4

Kungen kom ihåg fälgarna och mindes en resa till Frankrike i bilen. Inför starten i Kungsrallyt sa han att "bilen varit med om lite grejer", men han ville inte berätta allt...

– Vi tog en tur, kungen körde och under tiden pratade drottningen med min familj, det var en otroligt positiv upplevelse, ett minne för livet. Och det märktes att han är en van förare som kan hantera även en gammal bil, säger Anders.

Kronprinsen får nycklarna till sin tredje 1800 av Hans Blenner, pr-chef och ansvarig utgivare för kundtidningen Ratten, som förstås skrev om de kungliga bilarna. Volvoingenjören Folke Brigård närvarar som vanligt.

Som nybliven student gick Carl Gustaf vidare till en militär utbildning och med fänriks grad erövrad, 1968 var det dags för nästa 1800, även den en S men med B20-motor. Överlämnad av Volvos representanter på samma plats som den förra, inne på Kungliga slottet. På bilden i Volvos tidning Ratten är det en självsäkrare kronprins som poserar.

Den blivande kungen fick hänga av sig uniformen när det var dags för studier i Uppsala. Även om han hade studentlägenhet får man gissa att det blev många turer ned till Stockholm; som ett himmelsblått streck längs E4.

Bara ett drygt år senare var det dags igen. Radarparet från Volvo, pr-chefen Hans Blenner och ingenjör Folke Brigård lämnade ytterligare en gång över nycklarna till en 1800, men den här gången till en blåmetallic E, en av de första bilarna med insprutning, av årsmodell 1970.

Sagan om Volvos sportbil började närma sig ridå men man gjorde ett ryck till, med omarbetad kaross, en shooting brake med glasbaklucka. Kronprinsens ES av 1972 års modell i kopparmetallic blev hans sista i raden av 1800 – innan han gick över till Porsche och fastnade på bild med en tjej som heter Silvia. Klick.

Uppdatering: I januari 2024 såldes Volvon på auktion av Bilweb Auctions. Slutpriset blev 640 000 kronor plus avgifter. 

Mer om Volvos sportvagn i vår samlarutgåva!

Innehåll:

Pelle Petterson
Tjugofyra år gammal fick han drömuppdraget att rita Volvos nya sportbil. Hur nöjd är han med sitt arbete?

Kändisar i P1800
Vad förenar Roger Moore, Lill Lindfors och Kronprins Carl-Gustaf? Bilvalet förstås! 

Grundläggande historik
Alla viktiga data och datum – P1800 från ax till limpa!

Prototyp X1
Den allra första prototypen till P1800 har mycket att berätta – det var med X1 som allt började.

Prototyp X2
I dag behöver tillverkarna massor av prototyper. Volvo hade tre stycken – nummer två står på Volvos museum.

Chassinummer 2 Superrenoverad
Mats Eriksson har återfört Sveriges äldsta serieproducerade Volvo P1800 till livet, den har chassinummer två!

Volvo P1800 fyller jämnt
Det var i maj 1961 som den första pressvisningen i Sverige skedde. Vi återupplever en tidig bil på samma ställe – tillsammans med en rad nyckelpersoner.

Renoverad i Polen 1800 S 1965
Priset för en helrenovering i Sverige är skyhögt. Så var finns det duktiga hantverkare som inte kostar fullt så mycket? I Polen?

Renoverad igen Volvo 1800 S 1965
En bra bil blev ännu bättre i Michaels händer.

Sverigeresan Roslagen i 1800 S 1967
Vi bara gör det! Tar en sväng och ser vad som händer. Och kör man en klassiker öppnas dörrar som annars är stängda.

Fantastiska 1800 ES
Det fanns många förslag på hur 1800-skulle möta 1970-talet. 1800 ES vann – läs om prototyperna, produktionen, priserna... Allt!

Klassikerguiden Hela 1800-serien
Svensk design när den är som bäst! Finns i smakerna stramt 60-tal eller svulstigt 70-tal!

Katalysatortest i 1800 S
En katalysator monteras på en sliten B20 och direkt blir avgasvärdena bättre. Kan det vara så enkelt? Vi har testat.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.